Algemene voorwaarden
Onderhavige algemene voorwaarden vormen samen met het door de opdrachtgever aanvaarde bevestiging per email of ondertekende offerte/bestelbon één geheel en worden geacht door de opdrachtgever stilzwijgend te zijn aanvaard.
1. Elke door LBT Solutions opgestelde offerte is geldig voor een periode van 30 dagen. Zolang de offerte/bestelbon door de opdrachtgever niet is ondertekend, is deze voor LBT Solutions niet bindend.
2. De door LBT Solutions opgestelde offertes gelden, behoudens andersluidende bepaling, niet voor toekomstige projecten.
3. Elk door de opdrachtgever ondertekende offerte is voor de opdrachtgever bindend.
4. Alle uitvoeringen van de aan LBT Solutions toevertrouwde opdrachten gebeuren met toepassing van onderhavige algemene voorwaarden en zulks met uitsluiting van de eigen algemene voorwaarden van de opdrachtgever of de onderaannemers.
4.1 Deze voorwaarden gelden automatisch voor alle huidige en toekomstige handelsbetrekkingen met LBT Solutions.
5. In de offertes van LBT Solutions die betrekking hebben op een aanneming van werk wordt, behoudens in geval een forfaitaire prijs wordt overeengekomen, een prijs in regie gehanteerd, waarbij een indicatieve richtprijs kan worden voorzien, dewelke evenwel voor partijen niet bindend is.
5.1 Indien tussen partijen een betaling in termijnen is overeengekomen, geschiedt de betaling naar gelang de voortgang der werken. In geval van niet betaling heeft LBT Solutions het recht de werkzaamheden op te schorten.
6. De indicatieve richtprijs is een schatting van de uiteindelijk verschuldigde totaalprijs, rekening houdende met de het aantal vooropgestelde werkuren, de te verwerken materialen, op te ruimen goederen en de overige kosten die betrekking hebben op de door de opdrachtgever ondertekende offerte.
7. Een samengestelde offerte verplicht LBT Solutions niet tot het verrichten van een gedeelte van de offerte tegen het overeenkomstig deel van de prijs zoals bepaald in de offerte.
8. Betalingskortingen worden niet toegestaan, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen tussen de opdrachtgever en LBT Solutions.
9. Bij opruimingen is het bezemschoon opleveren van de werf standaard inbegrepen in de dienstverlening. Dit indien de netheid van de werf het toelaat en de werf vrij is van natte vloeren, vocht of water. Kelders, zolders, garages en schuren zijn hier niet bij inbegrepen.
9.1 Voor een schoonmaak (indien gewenst) dient een aparte offerte te worden opgemaakt.
10. Uitvoering heeft betrekking tot het adres waar de werf gevestigd is. Onder werf wordt verstaan de plaats waar de werken worden uitgevoerd, ongeacht of de werf van privé of commerciële aard is en ongeacht of deze bewoond of onbewoond is.
11. Meer- of minderwerken zijn slechts geldig in zoverre zij schriftelijk zijn overeengekomen tussen de opdrachtgever en LBT Solutions.
12. Onzichtbare goederen (rommel, puin, afval, zand, enz..) die pas zichtbaar worden na het afbreken of verwijderen van een scheiding (muur, vloer, spanplaat, of items van welke aard ook) die het zicht hebben belemmerd bij het opmaken van de offerte zijn als dusdanig niet in de overeengekomen werken inbegrepen. Deze werken mogen dus in recht evenredigheid met de reeds gemaakte offerte en conform gangbare prijzen meer gefactureerd worden door LBT Solutions.
13. Indien voor de aanvang der werken binnen een termijn van 7 werkdagen door de opdrachtgever een opdracht wordt geannuleerd is een schadevergoeding van 35 % van de offerteprijs verschuldigd aan LBT Solutions.
14. De opdrachtgever kan op LBT Solutions een beroep doen als tussenpersoon of als aannemer.
15. De termijnen waarbinnen de werken worden uitgevoerd of de dienst dient te worden geleverd en dewelke vermeld zijn in de offerte zijn slechts indicatief. Een eventuele vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden kan geen aanleiding geven tot schadevergoeding of prijsvermindering in hoofde van de opdrachtgever.
15.1 De levering / uitvoering door LBT Solutions wordt geschorst, zolang het in de offerte bepaalde voorschot door de opdrachtgever niet is betaald.
16. Onvoorziene situaties zoals bepaalde goederen die niet door deuropeningen geraken schorsen de voorwaarden van de offerte op.
17. Oorlog, mobilisatie, blokkade, gedeeltelijke of volledige staking, lock-out, opstand, epidemieën, weersomstandigheden, machinebreuk, brand, ontploffing en iedere oorzaak die de regelmatige levering door onze leveranciers in grondstoffen en materialen of bevoorrading van een normale productie of het transport verhinderen, alsook van alle gelijkaardige omstandigheden die LBT Solutions of zijn onderaannemers zou ondergaan, worden beschouwd als overmacht, die een niet tegensprekelijke verlenging van de leveringstermijn of –uitvoeringstermijn rechtvaardigen.
18. De opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen en hulpmiddelen en voor de juistheid van de door hem verstrekte gegevens.
19. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat LBT Solutions zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan verrichten. Indien de opdrachtgever geen toegang tot de werf kan verlenen aan LBT Solutions op het afgesproken tijdstip zullen er extra kosten voor wachttijd of verplaatsing aangerekend worden.
19.1 Indien de opdrachtgever één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden de in redelijkheid hiermee verband
houdende schade in hoofde van LBT Solutions te vergoeden.
20. Indien de opdrachtgever arbeidskrachten of een helpende hand diende te voorzien voor het deugdelijk uitvoeren van de opdracht dienen deze personen bij aankomst zich aan te dienen bij LBT Solutions. Indien dit niet gebeurt kan LBT Solutions niet verplicht worden de opdracht aan te vatten. In een dergelijke situatie is de opdrachtgever de in hoofde van LBT Solutions ontstane schade te vergoeden.
20.1 De opdrachtgever staat in om de door hem aangeleverde arbeidskrachten al dan niet bezoldigd te voldoen aan alle wettelijke normen met betrekking tot aangifte RVA en dimona, verzekering, veiligheidskledij. Bij gebreke aan deze is de opdrachtgever aansprakelijk bij eventuele controles of inspecties.
De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
– Onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden en onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen.
– Het verstrekken van informatie over eventuele gevoeligheden van bepaalde oppervlakken, materialen, elementen, vloeren of van de directe of indirecte te behandelen vertrekken waar het werk wordt verricht.
– Het verstrekken van informatie die ertoe kan leiden dat de opdracht niet terdege kan uitgevoerd worden.
– Elke verandering of aanpassing van de situatie op de werf tussen het opmaken van de offerte en het uitvoeren van de opdracht dient door de opdrachtgever aan “LBT Solutions” schriftelijk gecommuniceerd te worden.
– Goederen die niet opgeruimd/verwijderd hoeven te worden dienen door de opdrachtgever duidelijk afgebakend, gemarkeerd, omschreven (lijst/inventaris) en gecommuniceerd te worden worden. Bij gebreke aan deze of elke onduidelijkheid hieromtrent vervalt alle aansprakelijkheid van LBT Solutions.
– Het niet beschikbaar stellen van de nodige arbeidskrachten of voor de zichtbare gebreken van de (on)roerende zaak, waaraan het werk wordt verricht
– Gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen, die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.
– Aanwezigheid van asbest, chemische producten, gevaarlijke/ongezonde situaties of onstabiele ondergronden dienen door de opdrachtgever duidelijk geïnformeerd te worden.
20.2 Indien LBT Solutions op een afspraak toekomt die is gemaakt door de opdrachtgever en de opdrachtgever op deze afspraak niet aanwezig is, zonder dat deze afspraak minimum 48 uur op voorhand is geannuleerd door de opdrachtgever, zal een schadevergoeding verschuldigd zijn gelijk aan 3 werkuren + verplaatsingskosten.
20.3 Voor werkzaamheden die minder dan 3 werkuren in beslag nemen, zal steeds een vergoeding gelijk aan 3 werkuren verschuldigd zijn.
Elk begonnen uur zal door LBT Solutions worden gefactureerd als een volledig uur.
Onder “werkuur” wordt tevens begrepen de tijd die nodig is om het materiaal en het personeel van en naar de werf te verplaatsen. In het geval het om materiaal handelt omvat deze verplaatsing desgevallend ook het aankopen van de goederen bij de leverancier.
20.4 De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat onbevoegde personen die geen taak hebben om aan de werkzaamheden deel te nemen de toegang tot de werf te ontzeggen. Ongevallen of schade die derden of onbevoegde personen oplopen door de werkzaamheden zijn volledig ten laste van de opdrachtgever.
20.5 Indien er aan LBT Solutions wordt opgedragen tot het ontkoppelen van witgoed of het afbreken van keukens, badkamer of sanitair is het de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever alle nutsvoorzieningen die stroom, water, gas of een andere bron leveren af te sluiten.
21. Eigendomsvoorbehoud & retentierecht
21.1 De eigendomsoverdracht van de door LBT Solutions geleverde materialen gaat over op het ogenblik van de betaling van de totale prijs zoals voorzien in de offerte en eventueel vermeerderd met de prijs van de meerwerken.
21.2 De overdracht van het risico geschiedt op het ogenblik van de voorlopige oplevering.
21.3 De opdrachtgever bekomt het genot door het vrij gebruik vanaf de voorlopige oplevering en na betaling van de volledige koopsom, kosten, belastingen en meerwerken.
21.4 LBT Solutions is gerechtigd om alle in bewerking zijnde, reeds bewerkte of nog te bewerken zaken, eigendom van de opdrachtgever, die zij onder zich heeft, onder zich te houden tot het ogenblik van de betaling van de totale prijs zoals voorzien in de offerte en eventueel vermeerderd met de prijs van de meerwerken.
Alle kosten die hieraan verbonden zijn (bv. opslagkosten) vallen ten laste van de opdrachtgever.
21.5 Alle tekeningen, plannen, studies, beschrijven, enz. die door LBT Solutions ter beschikking zijn gesteld zijn en blijven haar eigendom. Zij mogen zonder schriftelijke toestemming vanwege LBT Solutions niet worden gebruikt, gekopieerd, vermenigvuldigd, doorgegeven aan of ter kennis gebracht worden van derden.
21.6 Het in gebruik nemen van de uitgevoerde werken en / of de geleverde goederen wordt beschouwd als aanvaarding van de werken.
21.7 Eigendomsoverdracht en aansprakelijkheid van de op te ruimen goederen gebeurt om het moment dat de goederen de werf verlaten. Vanaf dat moment zijn LBT Solutions vrij om de goederen te evacueren via hun netwerk. De opdrachtgever doet afstand van compensatie indien de afgestane goederen commercieel iets mochten opbrengen.
22 Klachten
22.1 Alle weigeringen en klachten over de geleverde materialen of uitgevoerde werken moeten binnen de 8 dagen na de levering of uitvoering per aangetekend schrijven aan LBT Solutions ter kennis worden gebracht, op straffe van verval van aansprakelijkheid.
22.2 Zichtbare gebreken zijn steeds gedekt door de aanvaarding bij de levering of de oplevering van de werken.
22.3 De toezending van een klacht ontslaat de opdrachtgever niet de betalingsvoorwaarden na te komen.
23. Oplevering & eindafrekening
23.1 In geval van aanneming, nodigt LBT Solutions na voltooiing van de werken de opdrachtgever uit voor een P.V. van oplevering van het uitgevoerde werk. De opdrachtgever dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren met het oog op aanvaarding van de werkzaamheden. Indien de opdrachtgever om één of andere reden niet binnen een redelijke termijn aanwezig kan zijn voor P.V. van oplevering te ondertekenen zullen LBT Solutions een fotoreportage maken van het uitgevoerde werk. Deze foto reportage is een momentopname van het einde van uitvoering en aanvaard als plaatsvervangend P.V. van oplevering. LBT Solutions kunnen uiteraard niet aansprakelijk gesteld worden voor eventualiteiten die zich zouden kunnen voordoen na oplevering door fotoreportage.
23.2 Indien er gebreken geconstateerd worden, die door LBT Solutions dienen te worden hersteld, zal hiervan melding worden gemaakt in het P.V. van oplevering.
23.3 Naar aanleiding van de oplevering zal LBT Solutions aan de opdrachtgever een eindstaat ter hand stellen dewelke een opsomming bevat van de bestede uren, de geleverde materialen en de overige kosten (gereedschapsverhuur, parkeergelden, precario, enz.). In geval tussen partijen geopteerd is voor een forfaitaire prijs vormt de eindstaat een overzicht van de geleverde prestaties en materialen overeenkomstig de offerte.
De eindstaat bevat tevens een overzicht van de reeds door de opdrachtgever betaalde bedragen.
24 Betaling
24.1 Alle facturen van LBT Solutions worden per e-mail aan de opdrachtgever bezorgd op een door de opdrachtgever geven ten laatste bij de ondertekening van de offerte opgegeven e-mailadres.
Facturen zullen slechts op uitdrukkelijk verzoek van de opdrachtgever per gewone post bezorgd worden.
24.2 Alle facturen van LBT zijn contant betaalbaar.
24.3 Bij niet betaling van de facturen op de vervaldatum is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een conventionele verwijlintrest verschuldigd van 10 % van het factuurbedrag. Deze conventionele verwijlintrest is verschuldigd tot op de dag van algehele betaling en zelfs na dagvaarding.
24.4Tevens is in geval niet betaling op de vervaldatum van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een conventioneel schadebeding verschuldigd gelijk aan 10 % van het factuurbedrag met een minimum van 100 €.
24.5 De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.
24.6 Onverminderd de toepassing van art. 6.1 dient in geval van betwisting de factuur per aangetekend schrijven te worden geprotesteerd binnen de 8 dagen na ontvangst. Bij gebreke aan tijdig protest zullen de facturen als aanvaard worden beschouwd.
25 Waarborgen
25.1 Behoudens een andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen de opdrachtgever en LBT Solutions zal LBT Solutions slechts waarborg verlenen tegen constructiefouten of materiaalgebreken binnen de grenzen van de hierna volgende bepalingen.
25.2 Voor de door LBT Solutions geleverde goederen c.q. geleverde werken zullen dezelfde garantietermijnen en dezelfde modaliteiten gelden als dewelke door de fabrikant werden gegeven.
25.3 De waarborg is uitdrukkelijk beperkt tot het herstellen of eenvoudig vervangen van het defect materiaal of de uitgevoerde werken, naar keuze van LBT Solutions, en onder de voorwaarden:
a) dat LBT Solutions voorafgaandelijk een constructiefout of materiaalgebrek in de levering van het door LBT Solutions geleverde materiaal erkend heeft en, desgevallend dat de leveranciers van dit materiaal, na onderzoek, een constructiefout hebben erkend voor het aan LBT Solutions geleverde materiaal.
b) dat de opgemerkte gebreken niet het gevolg zijn van normaal slijtage, nalatigheden, gebrek aan toezicht of onderhoud, foutieve montage, demontage of hermontage en dat de oorzaak van de beschadiging niet te wijten is aan kwaadwilligheid, verwaarlozing, overbelasting, gebruik van het materiaal op een ongepaste wijze of in abnormale werkomstandigheden, onvoorzichtigheid, aanwezigheid van vreemde elementen in het mechanisme of aan gevallen van overmacht zoals brand, vochtigheid, vorst, extreme weersomstandigheden enz.
c) Wanneer er door de opdrachtgever aan de betalingsvoorwaarden is voldaan.
10.4 Elke beschadiging waarvan de oorzaak niet precies kan bepaald worden, blijft uitsluitend ten laste van de opdrachtgever.
25.4 LBT Solutions wijst elke verantwoordelijkheid af voor de door de opdrachtgever gemaakte kosten i.v.m. de zonder de tussenkomst en voorafgaande toestemming van LBT Solutions uitgevoerde herstellingen, wijzigingen, enz. aan de door LBT Solutions verrichte werkzaamheden en / of leveringen. In een dergelijk geval vervalt LBT Solutions verleende waarborg volledig.
26 Aansprakelijkheid
26.1 LBT Solutions is nooit aansprakelijk voor directe of indirecte schade, van welke aard ook, die ontstaan is op basis van door de opdrachtgever onjuiste of onvolledige gegevens.
26.2 De aansprakelijkheid van LBT Solutions is in elk geval beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar van LBT Solutions per schadegeval zal worden uitgekeerd.
26.3 In geval door LBT Solutions een beroep wordt gedaan op een onderaannemer zal de aansprakelijkheid van LBT Solutions in geen geval meer bedragen dan het bedrag dat de onderaannemer uitgekeerd zal kunnen krijgen van zijn verzekering.
26.4 LBT Solutions zal nooit aansprakelijk zijn voor beschadigingen aan beplantingen, leidingen, opritten, e.d. ten gevolge van het gebruik van liften, vervoermiddelen en andere hulpmiddelen in uitvoering van het in de offerte omschreven werk.
26.5 LBT Solutions zal nooit aansprakelijk zijn voor directe of indirecte schade ten gevolge van opdrachten die door derden zijn uitgevoerd en waarbij LBT Solutions als tussenpersoon is opgetreden.
26.6 LBT Solutions zijn niet aansprakelijk voor ongelukken of schade aan onbevoegde personen of personen niet aangesteld door LBT Solutions op de werf aanwezig zijn.
26.7 LBT Solutions behouden zich het recht toe personen tot de werf te ontzeggen
27 Geschillenregeling en toepasselijk recht
27.1 In geval van betwisting, is uitsluitend de Rechtbank te Gent (België) bevoegd. Doch behoudt LBT Solutions zich het recht voor te dagvaarden voor de rechtbank van de woonplaats van de koper.
27.1 De geschillen zullen steeds worden beheerst door het Belgisch recht.
Betalingsvoorwaarden
Onze facturen zijn contant betaalbaar dan wel tegen de er op vermelde vervaldatum. Behoudens andere schriftelijke bepalingen, zijn deze betaalbaar op het rek.nr. KBC BE41734076765910 op naam van LBT Solutions, Jules de Saint - Genoisstraat 16, 9050 Gent .
(Art. 24.4 Algemene Voorwaarden)
Bij niet-betaling of gedeeltelijke betaling van de facturen is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een conventionele verwijlintrest verschuldigd van 10% op jaarbasis. Bovendien is als schadebeding van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 100 EUR. Dit alles onverminderd gerechtskosten en rechtsplegingvergoeding indien tot gerechtelijke invordering dient te worden overgegaan.
(Art.22.1 Algemene Voorwaarden)
Factuurprotesten zijn slechts geldig indien zij ons schriftelijk en gemotiveerd ter kennis worden gebracht per aangetekend schrijven binnen de 8 kalenderdagen na facturatie.
(Art.5.1 Algemene Voorwaarden)
Het niet-tijdig betalen van facturen geeft ons het recht onze werkzaamheden op te schorten, op risico van de opdrachtgever. Tevens behouden wij ons het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen voor het geheel of voor het nog niet uitgevoerde gedeelte, zonder dat dit aanleiding zou kunnen geven tot schadevergoeding voor de klant. In dit laatste geval zullen de volledige prijs en alle door ons gemaakte kosten alleszins ten laste komen van de klant, evenals een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 30% op het niet uitgevoerde gedeelte. Niet-betaling of gedeeltelijke betaling van een vervallen factuur maakt alle facturen en vorderingen ten aanzien van de klant opeisbaar.
(Art.27.1 Algemene Voorwaarden)
Geschillen inzake de uitvoering of interpretatie van deze overeenkomst vallen uitsluitend onder de bevoegdheid van de rechtbank te Gent.